Ga direct naar de content

De economie van Pinkpop

Geplaatst als type:
Geschreven door:
Gepubliceerd om: juni 18 2013

Vijfentwintig jaar geleden ging ik met vrienden naar Pinkpop om naar muziek te luisteren, van de sfeer te genieten en bier te drinken. Tegenwoordig ga ik met mijn dochter Tessa (16). Behalve mijn bierconsumptie is er niet veel veranderd. Het is nog steeds een mooi festival met voor ieder wat wils.

Dit jaar viel op door opvallend veel goede acts op de kleinere podia en een droevige prestatie van de organisatie wat betreft de programmering van de ‘top’acts. De Killers zongen vals, bij de robots van de Kings of Leon viel iedereen in slaap en Green Day was vooral heel erg voorspelbaar. Dat absolute wereldsterren als Queens of the Stone Age gedegradeerd waren tot het B-podium zou Jan Smeets toch minimaal 50 stokslagen op een gevoelige plek moeten opleveren.

Daartussendoor viel er veel te genieten, dus niet teveel geklaag (zie ook de live Twitter bijdragen voor de liefhebbers hieronder). Alt-J, Die Antwoord, C2C, Lianne la Havas, 30 seconds to Mars, Tom Odell, Queens of the Stone Age, Kodaline, Will and the People, allemaal prima optredens, en dan heb ik – naar verluidt –  goede optredens van Triggerfinger en Phoenix nog gemist.

Maar goed, dit is een economie-blog, geen muziekrecentie. Als je als beroepsdeformist naar Pinkpop kijkt, valt er veel op. Ik geef Jan Smeets 5 tips om meer geld te verdienen, zonder dat dat dit de sfeer van het festival aantast. Goed nieuws voor Pinkpop want dan kunnen ze tenminste fatsoenlijke hoofdacts programmeren volgend jaar (hoor ik iemand Radiohead of Prince fluisteren?).

1. Variatie, prijsdiscriminatie

De mogelijkheden om met variaties van diensten en prijsdiscriminatie zowel de verschillen in smaken van consumenten beter te benutten als geld te verdienen, zijn zwaar onderbenut. Zo kun je het parkeerders makkelijker maken als ze meer willen betalen, is er veel meer mogelijk in het luxesegment (en dan geen sullige oesterbar; wie gaat er nou in godsnaam oesters op Pinkpop eten), schone toiletten tegen kleine betaling, enfin de mogelijkheden zijn schier oneindig. Zelfs binnen een en hetzelfde eettentje zie je nauwelijks variatie. Cous cous basic en cous cous de luxe, waarom niet? De studenten gaan voor de basic en ik eet lekker de luxe variant op.

2. Recycling

Het is natuurlijk een prima idee om mensen een bon te geven als ze 50 plastic bekertjes verzamelen, maar er zijn veel meer mogelijkheden om het publiek te gebruiken om te recyclen. Scheelt toch weer in de schoonmaak. Alleen al iets simpels als het neerzetten van een paar prullenbakken op het grote veld scheelt, maar ludiekere acties zijn ook mogelijk: een actie waar er vijf minuten ingeruimd worden om collectief wat zakken te vullen onder leiding van een of andere sociaal geëngageerde popster doet wonderen.

3. Interactiviteit, contests, quizzen

Mensen zijn in toenemende mate geïnteresseerd in zelf actief zijn. Dat blijft op Pinkpop beperkt tot periodiek meezingen en -springen met de muzikanten. De mogelijkheden om via interactiviteit het programma aantrekkelijker te maken zijn groot. Muziekquizjes, dance contests en collectieve quizzen waarin publiek in groepen verdeeld wordt, you name it, simpel te organiseren. Als prijs kun je dan ook nog iets met meet and greet (of desnoods gratis drankbonnen) doen.

4. Verkiezingen

Het publiek wordt helemaal niet betrokken bij het beoordelen van acts. Dat kan ook nog op verschillende manieren (online voting, Twitter) en in verschillende categorieën. Mensen zijn dol op lijstjes en zelf stemmen. Geef een prijs aan de vijf leukste Tweets per dag, de beste recentie of het beste/origineelste argument voor een act voor volgend jaar. Ik noem maar wat.

5. Ontbrekende dienstverlening

In de loop der jaren is de dienstverlening flink uitgebreid. Wat dat betreft is het contrast met 25 jaar geleden heel groot. Toch blijven er nog genoeg dingen over die zowel het programma aantrekkelijker maken als geld opleveren. Ik denk aan crowdfunding van concrete goede doelen (nu alleen wat handtekeningen voor Amnesty), een bar (curieus maar die is er dus niet) of workshops. 

Genoeg te doen dus. En omdat ik het festival een warm hart toedraag: voor een paar vrijkaartjes+ ben ik in te huren.

Twitter:

‏@marcelcanoy

Green Day laat zien hoe je opzwepend kan zijn maar tegelijkertijd totaal voorspelbaar en eigenlijk saai #3voor12

Alt-J maakt reputatie waar door in kloffie op te treden met student algebra met coltrui op bas. Muzikaal hoogtepunt dat wel #3voor12

Knotsgekke freakdance van Zuidafrikanen van Die Antwoord werkt live beter dan op plaat waar t toch bij n curiosum blijft #3voor12

Ik weet niet tegen welke ziekte The Vaccines ons willen beschermen, maar zo te horen moet het een hele erge zijn #3voor12

I’m gone van lianne la havas zeker breekbaarste en best gezongen nummer op #pp13

De achtergrondzangeres bij lianne la havas heeft zo’n kort gevalletje aan dat je denkt: trek dan niets aan #3voor12

Lianne la Havas ziet eruit als een 10 jarig balletdanseresje dat opgaat voor de 1e positie maar ze heeft geweldige stem #3voor12

Will and the People speelde meer elektrisch en uitgesponnen dan vorig jaar, als megabonus Where is my mind van The Pixies! Top #3voor12

Kensington, goede achtergrond muziek om sushi op het gras mee weg te spoelen #3voor12

Tom Odell blijft gemakkelijk overeind op groter podium en laat niet alleen 15ejarige meisjes in katzwijm liggen, goede shit! #3voor12

Vreettent alhier serveert ‘swaffelworst’ open vraag is of dit nu vaker of minder vaak verkocht wordt door die naam #portie #fikkie #pp13

Kings of Leon keurige set, foutloos, mag je ook verwachten van vijf robots #3voor12

Normaal bekoren draaitafelmannen die hun pillenmuziek over je uitstorten niet zo maar C2C was echt vernieuwend en goed #3voor12

De showmannetjes van 30sec to mars doen t live beter dan op de plaat waar ze eenvormig en overgeproduceerd klinken #pp13

Eerlijke rock van de primaten van Gaslight Anthem, zonder tatoeages doe je kennelijk niet mee in deze wereld #3voor12

Fun maakt naam waar in de zin van simpel vermaak, maar is t echt te veel gevraagd om zuiver te zingen? #3voor12

Passenger verspeelt helft van zijn speeltijd met eindeloos vaak ‘thank you so much’ te roepen #3voor12

Weer zo’n malle trend, Douwe Bob, die t verder niet slecht doet, speelt met twee drummers die precies hetzelfde doen #3voor12

De Zweedse mannen van Graveyard speelden zo hard dat de Duitsers over geluidsoverlast gingen klagen #pp13

Le pegatina, hun muzikale propositie is flinterdun, maar een Catalaanse feestband in t begin vd dag, waarom niet, sfeer is goed #3voor12

Er waren dus mensen die betwijfelden dat severus sneep bij queens of the stone age meespeelde, ten onrechte! #pinkpop http://bit.ly/13HmU0s

Kijk aan wiehad dat gedacht severus sneep van Harry potter op gitaar bij Queens of the stone age. pure tovenarij van de oermannen #pinkpop

We moeten t weer van de Ieren hebben geweldig concert van kodaline, keep it simple. Verademing na takkenherrie paramore #pinkpop

Ondanks neopunk stoeipoes met oranje haar en panty met gaten denk ik bij gepimpte kakelfonie: paraless is paramore #pinkpop

Beginnende band die 2e nummer menigte vraagt mee te zingen #handsomepoets #pijnlijkestilte #pinkpop

Vraag aan 8 maanden zwangere violiste on stage: heeft u de foetus wel even oordopjes omgedaan? #christophergreen #pinkpop

Wat wil pinkpop? a) niet juichen als iemand valt b) geen religieuze verering c) smeets was dronken http://yfrog.com/nzrs6vhj

Auteur

Categorieën