Ga direct naar de content

Uitgelicht: Liever gamen dan werken

Geplaatst als type:
Geschreven door:
Gepubliceerd om: september 11 2017

Tussen 2000 en 2015 zijn Amerikaanse mannen van in de twintig ruim tweehonderd uren per jaar minder gaan werken terwijl zij honderd uren extra zijn gaan besteden aan het spelen van videogames. Aguiar et al. vragen zich af of deze ontwikkeling een reactie op een lagere arbeidsvraag is, of dat innovaties in de videogamesector het lagere aantal werkuren veroorzaken. Volgens hun modelschattingen kunnen ­videogaming-innovaties 23 tot 46 procent van de afname in werkuren verklaren en tot driekwart van het verschil in de verandering van werkuren met oudere mannen. De interactie met de arbeidsvraag blijft onduidelijk: mogelijk zijn mannen gaan gamen als gevolg van lagere arbeidsvraag en zijn ze vervolgens minder geneigd om extra te gaan werken wanneer de arbeidsvraag weer stijgt.

Aguiar, M., M. Bils, K.K. Charles en E. Hurst (2017) Leisure luxuries and the labor supply of young men. NBER Working Paper, 23552.

Auteur

Categorieën