Ga direct naar de content

‘Het verdienmodel van kranten is eindig’

Geplaatst als type:
Geschreven door:
Gepubliceerd om: mei 25 2026

Een jaar geleden begon Joris Heijn met Hollands Welvaren, een wekelijkse nieuwsbrief over de economie. Eerder schreef hij voor Elsevier Weekblad en Follow the Money. We spreken hem over zijn beweegredenen en ambities.

Wat is het doel van Hollands Welvaren?

“Ik wil meer inzicht geven in het verdienvermogen van de Nederlandse economie door antwoord te geven op de vraag hoe we ons geld verdienen en hoe we zorgen dat we welvarend blijven. Ik schrijf voor een breed publiek met interesse in de economie, dus niet alleen voor economen.”

Wat biedt Hollands Welvaren?

Joris Heijn is financieel journalist en oprichter
van Hollands Welvaren

“Verdieping. Ik probeer verhalen in context te plaatsen. Als je een nieuwsbericht leest over het sluiten van een fabriek blijf je als lezer toch vaak achter met de vraag: hoe erg is dit nou? Misschien staan er nog tien fabrieken die het wel prima doen. Of je hoort wel dat een start-up nu veel geld ophaalt, maar twee jaar later niet dat hij failliet is.”

Waarom ben je een zelfstandige nieuwsbrief begonnen?

“Ik wilde mijn journalistieke lot in eigen handen nemen. Ik denk dat het verdienmodel van kranten eindig is [Heijn, 2025] en wil graag journalist blijven tot mijn pensioen. Om daarvoor afhankelijk te blijven van mediabedrijven voelde risicovol.
Daarom wil ik ook zelf leren hoe je geld verdient met journalistiek. Je bent als journalist gewend om je stukje te typen en dan zorgt iemand anders ervoor dat het de lezers bereikt of dat er een advertentie bij komt. Je ziet in Nederland weinig journalisten die experimenteren met een nieuw verdienmodel. In Amerika heb je wel veel nieuwe podcasts en mediamerken, hoewel vaak met een rechtse tint. Dat toont dat het mogelijk is.”

Wat valt er mee én tegen?

“Ik kan er nog niet van rondkomen. Mijn idee was dat de vraag naar een abonnement groter zal zijn naarmate de prijs lager is.  In de praktijk blijkt het heel moeilijk om in de journalistiek een werkend verdienmodel te hebben. Maar ik wist van tevoren dat deze stap onzekerheid zou brengen. De ene dag kan je die onzekerheid meer aan dan de andere dag.

Wat ik wel heel leuk vind, is dat je een veel directere band hebt met je lezers. Ik krijg veel sneller feedback met aanvullingen of kritiek. Dat geeft mij weer verdieping voor een opvolgend stuk. Ik hoef ook niet meer aan iemand anders toestemming te vragen om een stuk te schrijven of mij te verantwoorden als ik op de bonnefooi met iemand koffie ga drinken zonder dat er meteen een verhaal uit komt.”

Op welk stuk ben je het meest trots?

“Een stuk dat ik zelf heel belangrijk vond, maar dat niet is aangeslagen, gaat over de exportsancties naar Rusland. Ik laat zien dat de export naar omliggende risicolanden, zoals Kirgizië, opeens is geëxplodeerd. Die landen zelf rapporteren helemaal geen extra import uit Nederland. Ergens tussen dat de vracht hier vertrekt en daar aankomt verdwijnt het van radar. Dat gaat om miljarden aan export die de sancties lijkt te omzeilen.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Op termijn zou ik van Hollands Welvaren een platform willen maken waar meerdere journalisten voor schrijven. Om aan het verdien­model te werken, zullen er ook wat meer stukken achter een betaalmuur komen. Ik weet in ieder geval zeker dat ik dit over een jaar nog doe.”

Literatuur

Heijn, J. (2025) De ondergang van de journalistiek in Nederland. Te vinden op hollandswelvaren.press.

Auteur

Categorieën

Plaats een reactie